środa, 27 lutego 2019

Maj 2010

niedziela, 30 maja 2010
?
Siedzę sama w domu, powinnam być zadowolona i robić na co mam ochotę, albo to co powinnam, ale jakoś nie mam na nic ochoty. To co muszę wykonać odkładam na zaś potem, a przecież w ostatniej chwili zawsze robi się trudniej, choć może taka przymusowa mobilizacja daje lepsze efekty, bo jak mus to mus-wykonanie gwarantowane... Byłam umówiona z trzema osobami, nigdzie nie wyszłam, zastój zupełny, a właściwie to tylko od komputera nie mogę się odkleić. Dłubię mój rozpinany sweterek z podwójnej Luny i jestem na etapie do pach, a jest jednym kawałku. Ostatnio  mocno przesadziłam z zamówieniem nowych włóczek i teraz myślę co wydłubać. Zamówienie duże, jakieś 50 motków w kolorze: czarnym, bordo i butelkowej zieleni. Zrobiłam nawet próbkę wzoru do bluzeczki - zdjęcie nie moje. Mi restas sola en mia hejmo. Mi devus esti kontenta, sed estas alie. Mi trikas mian novan nigran sveteron de la mohera lano "Luna". Kaj ankaux mi multe da tempo pasigas cxe komputilo. Mi sercxas novajin inspirojn por sekvontajn trikajxojn aux krocxetajxojn, cxar mi acxetis multajn novajn lanojn kaj fadenojn. Mi de tiu skemo volas krocxeti someran bluzeton.
wygląda to tak: aspektas tie:
Zaczęłam też dłubać obrus na dużą ławę. Będzie bordowy
Wzór ściągnęłam od Iksińskiej. http://dotrzechrazysztuka.blox.pl/2010/02/dlugo-i-o-wszystkim-po-trochu.html u niej to serweta, świetne zdjęcie- wzór jest dobrze widoczny, a więc dość łatwy do policzenia zwłaszcza po powiększeniu. Myślę, że kilka powtórzeń na środku i bokach wystarczy, aby obrus prezentował się ciekawie. Mi komencis krocxeti la tablotukon, mi uzos la skemon de tiu cxi tuketo. Gxi placxas al mi, la foto estas bonege farita, la skemo estas videbla kaj facile oni povas cxion kalkuli. Mi pensas, ke se mi kelkfoje ripetos tiun skemon tiam la erfiko kontentos min.
P.S.  wieczorem
Miałam zamiar liczyć oczka z serwetki, a tu niespodzianka. Iksińska przysłała schemat. Nie ma to jak klan dziergajacych, zawsze chętnie pomogą.








sobota, 29 maja 2010
Ogrodowo. Gxardene.
Nawet drutów do ręki nie wzięlam. Cały dzień minął mi bardzo pracowicie na pracach ogrodowych. W tym roku ze względu na delikatnie ujmując         nadmiar wody, trawa i inne nieproszone rośną jak wściekłe. Niestety z posadzonej fasoli nic nie wzeszło, rzodkiewka mała i zdrewniała. Teren jest tak mokry, że ciężko się kosiło, kosiarka się zapadała. W części utworzyło się prawdziwe mokradło, a to przyciąga gości... i całe stada ogromnych ślimaków. Mia gxardeno cxi jare estas ege malseka. La legomojn ne povas kreski poro malbonajn kondicxojn, nur por por la bufojn estas agrable.
czwartek, 27 maja 2010
10, najstarsze w kompie. La plej maljuna foto.
Zdjęcie z 2004 roku, widać na nim zaczątki ogrodu i mnie oczywiście , o jakieś 10 kg mniejszą. Dziś ogród w niczym nie przypomina tej pierwotnej wersji. W widocznym miejscu są pergole z winogronem. LA FOTO DEVENAS DE 2004 JARO. jEN MI, PLI JUNA KAJ PLI MALDIKA JE PRESKAUX 10 KILOGRAMOJN.

To zdjęcie ma dość ciekawą historię. Znalazłam je kiedyś w starym albumie, powstało na początku 20 wieku, brakowało mu narożników. Postanowiłam je zachować. Zrobiłam skan i mam. To jedno z pierwszych w moim komputerze i chyba można je nazwać zdjęciem, choć nie pstryknęłam go osobiście.. Zdjęcie pokazuje moich przodków. Ta najmłodsza dziewczynka z lewej to moja babcia, zmarła 40 lat temu. Tiu foto estis farita en la komenco de 20 jarcento. Tiu juna knabino, unua de maldekstra flanko estas mia avino, sxi mortis antaux pli ol 40 jarojn kaj forpasis kiel tre maljuna persono. A robótkowo coś dzieję, ale powoli to idzie, bo ogród, praca itd..
09:04, trikada
Link Komentarze (4) »
wtorek, 25 maja 2010
Dzień Matki. La tago de patrino.
Jutro Dzień Matki, a ja... po raz pierwszy jej nie mam. Pozostały tylko wspomnienia i zdjęcia oczywiście. Morgaux estas tago de patrino kaj unuan fojon mi ne havas sxin. Restis nur rememorojn kaj la fotojn....
18:37, trikada
Link Komentarze (2) »
czwartek, 20 maja 2010
Retro-zbliżenie.
Na prośbę-zbliżenie. Je la peto - pliproksimigxo.
wtorek, 18 maja 2010
Coś retro. Io retro.
Nawet nie wiem jak nazwać tę technikę. Wiem tylko, że najpierw wyciągało się nitki z płótna, potem obszywało te nitki podobnie jak w hafcie Richelieu, ale bez rąbka, powstawała regularna kratka. Następnie na niej wyszywało się ornament. Wygląda to jak bardzo artystyczne cerowanie, nitka nad i pod kratką.  To cudo zostało wykonane jakieś 60 lat temu. Służyło jako ozdobna poduszka do takiego szerokiego dziecięcego wózka. Wózek miał nisko osadzony kosz i był dużo szerszy niż te współczesne. Najpierw chciałam to wyrzucić, bo mało to wygodne i takie niedzisiejsze,  ale po zastanowieniu zostaje, jako... rodzinny relikt przeszłości. A ja, rozpoczęłam sweterek z Luny, oczywiscie czarnej, robię go w 2 nitki, zapowiada się na bardzo miękki. Tiun belan kusenon brodis propra mane mia avino antaux pli ol 60 jaroj. Nun oni ne uzas tiun brod teknikon.
niedziela, 16 maja 2010
Kot(ka)?. Kato(ino?)
Kiedyś już pisałam, że w grudniu zaczęłam dokarmiać to oto zwierzątko. Było bardzo dzikie, bało sie wszystkiego i było bliskie śmierci głodowej. Mrozy z pewnością nie sprzyjały zdobyciu jedzenia, a jak się później zorientowałam kot ma wyrwaną ? prawą przednią łapę i kuleje. Początkowo wyrzucałam jedzenie daleko od budynku, potem coraz bliżej. Od 2 miesięcy mogę głaskać i obu stronom sprawia to przyjemność. Nadal jest bardzo nieufne, kiedy jesteśmy w ogrodzie trzyma się na odległość kilku metrów, widać osoba stojąca w innym miejscu niż przy misce jest groźniejsza. Czasami nawet śpi na tarasie przy naszych drzwiach, kładzie się też na starej kurtce, ma własną miseczkę i potrafi się głośnym miauczeniem dopominać o jedzonko. Nie je już tak łapczywie jak kiedyś. Czasem znika na 1-2 dni, ale potem znów się pojawia. Polubiłam to nie moje zwierzątko, choć nadal nie wiem jaka to płeć..najczęściej mówimy kota przyszła, może więc nadać jakieś imię pasujące do obu płci? Zastanawiam się nad tym, bo już przywiązałam się i  brakuje mi go jak na dłużej znika. En dezembro venis al mia gxardeno senhejma kaj ege malsata  kato. Li aux sxi (mi ne scias tion) estis ege timema, sed ankaux ege malsata. Tiu tempe estis grandegaj frostoj. Mi komencis nutri tiun katon. Nun post kelkajn monatojn, li? ofte dormas cxe nia pordo, mangxas  trankvile kaj ecx mi povas karesi lin. Sed estas tre atenda kaj cxiu vocxo aux alia sono kauxzas ke li tre timas. Mi rimarkis, ke li ne povas cxasi, cxar la antauxa dekstra piedo estas malsana-sxajnas esti forsxira.
niedziela, 09 maja 2010
"Vintage Cardigan"-prezentacja. Prezentado
Wreszcie skończyłam. Inspiracją był ten model http://www.knitty.com/ISSUEss10/PATTquesera.php Wzór bez zmian, łatwy, szybko się zapamiętuje, ale nie podobały mi się ściągacze, wzór ryżowy w oryginale nieco mi odstawał. Dlatego w mojej wersji jest 1 rąbek ściegiem francuzkim, potem 6 rz. jersej i 1 rąbek francuzki. Zastosowałam to zamiast ryżowego wykończenia. Następnie wszystkie brzegi obrobiłam na szydełku łańcuszkowymi ząbkami. Druty 3 mm. Wełna to Merinos-lux z Aniluxu. Na etykiecie napisali, że na damski sweterek potrzeba 500-600 gram włóczki, duża przesada, gdyż ja na spory rozmiar 44 zużyłam 27 dag. Jest tylko 1 minus, wełna w praniu farbuje. Finfine mi finis tiun cxi sveteron. La koncepton mi prenis de ISSUEss ( la adreso supren). En la skemo mi sxangxis nenion. Nur cxe la bordoj mi faris laux propra koncepto, cxar tiu oryginala ne placxis al mi. Mi uzis ankaux krocxetilon por la bordoj estu pli belaj. Mi uzis 27 dag da merinosa lano. Tiu lano bedauxrinde kolorigxas la akvon. Gxi havas 400m je 100g. La trikolojn 3 mm. Oni trikis agrable, sed tre longe.

poniedziałek, 03 maja 2010
Zamówienie. Mendo.
Po ciężkiej ogrodowej pracy trwającej całą sobotę, wczoraj odpoczywałam przy drutach. A dziś zamówiłam w Zamotane kilkadziesiąt moteczków na następne letnie i tym razem bardziej szydełkowe wyroby. Zachęciła mnie do tego ta stronka http://jolad6.blogspot.com/ są tam prawdziwe cuda, a czarna sukienka - akurat dla mnie. Jak tylko przyjdzie paczka zabieram się do pracy. Mam tylko nadzieję, że zdążę skończyć mój sweterek. Zostało pół rękawów. A teraz, aby zniwelować wyrzuty sumienia spowodowane hurtowymi zakupami, idę na kilka godzin do ogrodu. Będę mogła sama sobie powiedzieć, że zasłużyłam.
Post la tre lacega antaux hierauxa gxardena laboro, hieraux mi ripozis trikante mian sveteron. Hodiaux mi mendis multe da novajn lanetojn kaj atendante leterportiston kun la paketo mi tuj iros al gxardeno por fari tie la ordon. Mi  semos divarsajn florojn, cxar mi ege sxatas floran gxardenon.
10:35, trikada
Link Komentarze (2) »

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz